پیشگویی نحج البلاغه در مورد امام زمان

پیشگویی‌هاى نهج‏البلاغه در باره حضرت مهدى 5

انتظار

... ألزِمُوا الأَرضَ، و اصبِرِوا عَلَى البَلاءِ، وَ لاَتُحَرِّكُوا بِأیدِیكُم وَ سُیُوفِكم فِى هَوَى أَلسِنَتِكم، وَ لاَتَستَعجِلُوا بِمَا لَم یُعَجِّلْهُ اللَّهُ لَكُم.

فَإِنَّهُ مَن مَاتَ مِنكُم عَلى فِرَاشِهِ وَ هُو عَلى مَعرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ وَ حَقِّ رَسُولِهِ وَ أَهلِ بَیتِهِ مَاتَ شَهِیداً، وَ وَقَعَ أَجرُهُ عَلَى اللَّهِ، وَ اسْتَوْجَبَ ثَوَابَ مَا نَوَى مِن صَالِحِ عَمَلِهِ، وَ قَامَتِ النِّیَّةُ مَقَامَ إِصلاَتِهِ لِسَیفِهِ، فَإِنَّ لِكُلِّ شَى‏ءٍ مُدَّةً وَ أَجَلاً

1

 

بر جاى خود استوار بوده، بدون اجازه و حساب از اقدام به نبرد خوددارى كنید. در برابر بلاها و مشكلات پایدار باشید، شمشیرهایتان رادر راه هوا و هوس و سخنانى كه از زبانتان پدید مى‏آید به كار نیندازید و در باره آنچه خداوند، شتاب را نسبت به آن روا نداشته، شتاب نكنید. زیرا هر كس از شما كه در بستر خود بمیرد، چنانكه خدا و پیامبر و اهل بیتش را بشناسد، شهید از دنیا رفته است و پاداش او بر خدا است و از ثواب كارهاى شایسته‏اى كه قصد انجام آن را داشته، برخوردار خواهد بود و نیتش جایگزین شمشیر زدن براى خدا و جان باختن در راه اوست. پس توجه داشته باشید، هر چیز را وقت مشخص، و هر كارى را سرانجامى است.

امیر مؤمنان با بیان این كلمات قدسى، از وجود حضرت مهدى پیشگویى نموده و مردم را به وظیفه خود در فراز و نشیبهاى زندگى و هنگام غیبت هشدار مى‏دهد

علامه قندوزى در ینابیع المودة، باب 74 این قسمت از خطبه 190 نهج البلاغه را ضمن بخشهاى دیگر نهج‏البلاغه كه در باره حضرت مهدى  است جاى داده، اعتراف مى‏كند كه امیر مؤمنان علیه السلام با بیان این كلمات قدسى، از وجود حضرت مهدى پیشگویى نموده و مردم را به وظیفه خود در فراز و نشیبهاى زندگى و هنگام غیبت آن‏حضرت هشدار مى‏دهد، كه مبادا از روى هواى نفس و بدون در نظر گرفتن مصالح اسلامى، به جنگ و كشتار رو كنند و به خیال رسیدن به مقام شهادت، خود و دیگران را به خطر اندازند.

 

همچنین آن‏حضرت در این فرمایش، نظر مردم را به یك نكته بسیار ارزنده متوجه ساخته و آن اینكه نایل گردیدن به فیض اعلاى شهادت، تنها به رفتن در میدان جنگ و كشته شدن در جنگ نیست تا پیران، زنان و افراد ناتوان و معذور از رفتن به میدانهاى جنگ براى رسیدن به فیض عظماى شهادت، محروم و دچار حسرت شوند. این‏گونه افراد یا اشخاص سالم و توانمندى كه نقشهاى گوناگون حیاتى و ارزشمند در جامعه اسلامى دارند، اگر وظیفه خداشناسى، پیامبر شناسى و امام شناسى را در حدّ خود انجام داده، به لوازم آن پایبند باشند؛ هرچند در بستر بمیرند، شهید از دنیا رفته، و به پاس وظیفه شناسى، از پاداش مقام شهادت برخوردار خواهند بود.

هر كس از شما كه در بستر خود بمیرد، چنانكه خدا و پیامبر و اهل بیتش را بشناسد، شهید از دنیا رفته است

بدیهى است كسانى كه انواع مسئولیتهاى علمى، اجتماعى و شرعى را به عهده دارند، یا با قلم و بیان، با كمكهاى مادى و تشویق نیرو از دور و نزدیك جبهه‏هاى جنگ علیه كفر و استعمار را تقویت، و عرصه را بر دشمن تنگ مى‏كنند؛ همه مصداق واقعى و نمونه فرمایش امیر مؤمنان علیه السلام قلمداد مى‏شوند. هر چند در بستر از دنیا بروند از مقام شهید برخوردار خواهند بود. و هركس كه در وظائف خداشناسى، پیامبر شناسى و امام شناسى، یا پذیرفتن لوازم آن تقصیر كند و از روى هوا و هوس و به طمع سود مادى یا شهرت، در میدان جنگ شركت كند و كشته شود؛ شهید مورد گواهى قرآن و اسلام نخواهد بود.  نمونه آن خوارج و افراد لشكر عمر سعد در كربلا بودند، كه صدها نفر از آنها در میدان جنگ كشته شدند، در حالى كه امامان راستین خود را نشناخته یا شناخته بودند و بر روى آنان شمشیر كشیدند.

 

ابن میثم پیرامون جمله وَ لاَتُحرِّكُوا بِأیدِیكُم وَ سُیُوفِكم فِى هَوَى أَلسِنَتِكم نوشته است: این سخن نهى از جهاد بدون فرمان یكى از امامان معصوم پس از امیر مؤمنان علیه السلام است كه از فرزندان حضرتش مى‏باشند، و این به هنگامى خواهد بود كه كسى از آن امامان به منظور برقرارى حكومت حقّ بپا نخاسته باشد. چه این گونه حركتها و جنبشها جز با اجازه امام وقت جایز نخواهد بود. 2


1- خطبه 190

2- شرح نهج‏البلاغه، ج 4، ص 210.

برگرفته از منشورات دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی

تاریخ ارسال : چهارشنبه 25 فروردین 1395 11:29 ق.ظ | نویسنده : هادی روح نژاد

نماز چیست؟

معنا و مفهوم نماز

نـمـاز در لـغت به معناى پرستش, نیاز, سجود, بندگى و اطاعت, خم شـدن بـراى اظـهـار بـندگى و اطاعت و یكى از فرایض دین و عبادت مـخصوصى است كه مسلمانان پنج بار در شبانه روز به جا مى آورند.
نـماز یعنى خدمت و بندگى, فرمان بردارى, سر فرود آوردن و تعظیم كردن به نشانه احترام.
نماز, داروى نسیان و وسیله ذكر خداوند است. نـمـاز, رابـطه معنوى مخلوق با خالق است. نماز یعنى دل كندن از مـادیـات و پـرواز دادن روح; یـعـنى پا را فراتر از دیدنى ها و شنیدنى ها نهادن. نتیجه تصویری برای نماز


نتیجه تصویری برای نماز

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : شنبه 21 فروردین 1395 10:38 ق.ظ | نویسنده : هادی روح نژاد

وظایف و مسئولیتهای شیعه علی علیه السلام

وظایف و مسئولیتهای شیعه علی علیه السلام

 و اما مسئولیت شیعه یا مسئولیت ما :

مسئولیت ما كه شیعه علی هستیم و به آن افتخار می كنیم،

مسئولیت ما كه شیعه علی هستیم و دنیا ما را به جهت امیرالمؤمنین شناخته است كه :

(و معروفین بتصدیقنا إیاكم)

مسئولیت ما كه شیعه علی هستیم و خدای را بر تمسك به ولایت امیرالمؤمنین حمد می كنیم:

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسكین بولایه أمیرالمؤمنین

آیا همین افتخار و اعتقاد و تمسك ما را بس است و دیگر مسئولیتی بر دوش ما نیست؟

پس علی وار بودن، علی وار زیستن و علی وار مردن چه می شود؟

آیا همین كه بگوییم علی به عثمان بن حنیف كه از خواص اصحاب اوست فرموده شما     نمی توانید مثل من عمل كنید و اینكه امام سجاد زین العابدین در مقابل زهد و عبادت امیرالمؤمنین احساس عجز می كنند، اینكه امام باقر (ع) می فرماید: از ما معصومین هم هیچ كس توان انجام دادن اعمال علی (ع) را ندارد، آیا برای توجیه بی مسئولیتی ما كافی است؟

پس فرمایش علی (ع) چه می شود، كه می فرماید :

 إن لكل مأموم إماماً یقتدی به

هر پیروی را امامی است كه به او اقتدا می كند و از او پیروی می نماید.

علی (ع) خود پاسخ ما را داده است و پس از ذكر سیره خود و ذكر اینكه شما توانایی چنین عمل كردنی را ندارید، می فرماید :

و لكن أعینونی بورعِ و إجتهادِ و عقهِ و سدادِ

اما با پرهیزكاری و تلاش فراوان و پاكدامنی و راستی مرا یاری دهید.

پس سخن در این نیست كه ما یا جامعه ما بتواند خود را همگون و همسان با علی بن ابیطالب كند. سخن در پیدا كردن سمت و جهت حركت است،‌یعنی :

مسئولیت ما و جامعه شیعی و علوی ما قرار گرفتن در سمت وسویی است كه به علی (ع) منتهی می شود.

مسئولیت ما قرار گرفتن در جبهه ای است كه علی (ع) علمدار اوست. پس اگر جامعه ما جامعه ای شیعی و حكومت ما حكومتی علوی است،‌با توجه به بارزترین شاخصه های امیرالمؤمنین در دوران حكومتش، مسئولیت فعلی ما چیست؟

1- تلاش جهت برقراری عدالت اجتماعی و تبدیل آ‌ن به فرهنگ ملی

عدالت اجتماعی یعنی یكسان بودن نظر و نگاه حكومت نسبت به آحاد مردم در مقابل قانون، امتیازات و برخوردها از یكسو و یكسان بودن حركت و نگاه و اشاره مسئولین از بالاترین رده ها تا پایین ترین رده ها در پرداختن به مشكلات مردم از سوی دیگر. یعنی اینكه همه مردم جامع احساس كنند كه به طور یكسان از بركات نظام اسلامی بهره مند می گردند و برای رسیدن به چنین مرتبه ای باید هیچ یك از اصول و ارزشها تحت الشعاع ملاحظه كاری و شخصیت افراد صاحب نفوذ قرار نگیرد. و البته همین عدالت امیرالمؤمنین بود كه موجب شد كسانی كه صاحب نفوذ بودند نتوانند او را تحمل كنند و در پایان هم (قتل فی محراب عبادته لشده عدله). گر چه توده های مردم از عدالت امیرالمؤمنین مسرور بودند اما متاسفانه به علت ضعیف بودن قدرت تحلیل مردم، افراد صاحب نفوذ برافكار مردم اثرمی گذاشتند و آنها را به انحراف و مخالفت می كشیدند.

پس مسئولیت ما اجرای عدالت در هر مقام و منصب به مقدار توان و طاقت است.

باید عدالتی را كه می شود اجرا كرد ، به اجرا در آ‌ورد و برای رسیدن به آن ، مردم باید معنای عالت را بفهماندن تا عدالت به صورت یك فرهنگ در آمده و قابل تحمل شود و مردم برای رسیدن به آن تلاش كنند.

2- علاج بیماریهای اساسی جامعه اسلامی از طریق زهد علوی

اگر چه اكثریت مردم زمان امیرالمؤمنین كسانی بودند كه از لذتهای دنیا محروم بودند، اما امیرالمؤمنین همچنان بر زهد تأكید می كرد و خطابش در این تأكید با متمكنین و ثروتمندان جامعه بود. امروز هم اكثریت مردم ما از یك سری امكانات اولیه زندگی محرومند، اما برخورداران از امتیازات دنیا، همچنان هم مورد خطاب كلام مولا علی (ع) می باشند و كسانی كه مسئولیت دولتی دارند،‌بار مسئولیتشان سنگین تر است.

اجرای این دو سیره، مسئولیتی است كه در پیش روی همه ماست.

امیرالمؤمنین این دو مشعل را روشن كرده است تا همه تاریخ را روشن كند و اگر كسانی سرپیچی كنند خودشان ضرر خواهند دید.

چرا كه :

 نام علی ، یاد علی و درس علی در تاریخ فراموش نخواهد شد.

                                                      
                                                                 
                                                                 

 








تاریخ ارسال : جمعه 13 فروردین 1395 11:04 ب.ظ | نویسنده : هادی روح نژاد

سال نو مبارک


نتیجه تصویری برای سال1395



نتیجه تصویری برای سال1395


وبلاگ منتظران مهدی (عج)سالی خوب و خوش برای همه هم وطنان عزیز آرزو میکند

سالتان مهدوی

اللهم العجل الولیک الفرج

بیانات رهبر در آغاز سال 1395شمسی



ادامه مطلب

تاریخ ارسال : یکشنبه 8 فروردین 1395 06:08 ب.ظ | نویسنده : هادی روح نژاد

احادیث امام حسین علیه السلام

امام حسین (ع) : هرکس زبانش راستگو باشد کردارش پاکیزه باشد و هرکس نیت خیر داشته باشد روزیش فراوان گردد و هرکس با زن و بچه اش خوشرفتار باشد عمرش طولانی شود.

ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 323

----------------------------------------------------------------

امام حسین (ع) : فقیران و تهی دستان مومنان چهل سال زودتر از ثروتمندان وارد بهشت میشوند ، امام (ع) برای درک بیشتر این موضوع مثالی را هم بیان فرمودند : مانند دو کشتی که از گمرک می گذرند ، مامور وصول گمرک به آن دو کشتی نگاه میکند و یکی از آنها را پر از بار می بیند و دستور می دهد آنرا نگه دارید.

ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 370


تاریخ ارسال : چهارشنبه 4 فروردین 1395 09:46 ب.ظ | نویسنده : هادی روح نژاد